Καταγγελία κατοίκων, επιχειρηματιών και ιδιοκτητών αγροτεμαχίων σε Σιναράδες και Σκάφωνα.
Αναλυτικά:
Οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος επιβεβαιώνουν όσα καταγγέλλαμε εδώ και χρόνια.
Οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες της περιοχής Σκαφώνα, που εδώ και τρία χρόνια αγωνιζόμαστε για την προστασία της υγείας μας, της περιουσίας μας και του φυσικού περιβάλλοντος, αισθανόμαστε δικαιωμένοι.
Οι πρόσφατοι έλεγχοι των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τη συνδρομή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, επιβεβαιώνουν πλήρως τις καταγγελίες μας και τα αποτελέσματα των αναλύσεων που πραγματοποιήσαμε ήδη από τον Νοέμβριο του 2025 σε πιστοποιημένο χημικό εργαστήριο.
Τα ευρήματα είναι αποκαλυπτικά.
Το εξερχόμενο λύμα της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων Σκαφώνα δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενώ η ίδια η έκθεση διαπιστώνει ότι κρίσιμες υποδομές της μονάδας, όπως η προβλεπόμενη δεξαμενή χλωρίωσης – αποχλωρίωσης και η MBR μέθοδος επεξεργασίας, ουδέποτε κατασκευάστηκαν.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, αντί να προστατεύεται ο υδροφόρος ορίζοντας, το περιβάλλον εξακολουθεί να επιβαρύνεται με ουσίες που, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, μπορούν να οδηγήσουν στον σχηματισμό επικίνδυνων καρκινογόνων ουσιών, όπως το χλωροφόρμιο.
Με απλά λόγια:
Δεν λειτουργεί όπως εγκρίθηκε.
Δεν επεξεργάζεται τα λύματα όπως προβλέπει η νομοθεσία.
Και το φυσικό περιβάλλον συνεχίζει να επιβαρύνεται.
Κι όμως, παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις μας, τις επιστημονικές αναλύσεις, τις καταγγελίες και τις αυτοψίες, η Δημοτική Αρχή επέλεξε να απαξιώσει κάθε φωνή που ζητούσε το αυτονόητο: την τήρηση του νόμου. Γνώριζε ότι ρυπαίνει και παρόλα αυτά μας αγνόησε και συνέχίζει!
ΔΕΥΤΕΡΟ ΖΗΤΗΜΑ – Ο ΘΟΡΥΒΟΣ
Για μήνες ο Δήμαρχος και η ΔΕΥΑΚ υποστήριζαν ότι «δεν υπάρχει πρόβλημα θορύβου».
Σήμερα γνωρίζουμε ότι ούτε αυτό ήταν αλήθεια.
Οι επίσημες μετρήσεις θορύβου που πραγματοποιήθηκαν κατόπιν εντολής των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος επιβεβαιώνουν ότι οι στάθμες θορύβου υπερβαίνουν τα όρια που προβλέπει η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Ακόμη πιο αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι ο ίδιος ο εργολάβος λειτουργίας της εγκατάστασης προχώρησε στην κατασκευή ενός αυτοσχέδιου ηχομονωτικού κλωβού, επιχειρώντας να περιορίσει το πρόβλημα που επί μήνες η ΔΕΥΑΚ αρνιόταν ακόμη και να αναγνωρίσει.
Ο πρόχειρος αυτός κλωβός βελτίωσε την κατάσταση.
Δεν έλυσε όμως το πρόβλημα.
Οι υπερβάσεις εξακολουθούν να υφίστανται.
Επιχειρήσεις παρέμειναν κλειστές για περισσότερο από δύο μήνες.
Τουριστικά καταλύματα υπέστησαν τεράστια οικονομική ζημία.
Κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει αναλάβει την ευθύνη.
ΤΡΙΤΟ ΖΗΤΗΜΑ – ΤΑ 2 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ
Προκύπτει ένα εξαιρετικά σοβαρό ερώτημα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ, ο εργολάβος που κατασκεύασε τον αγωγό μεταφοράς λυμάτων και τα αντλιοστάσια εξοφλήθηκε με ποσό που προσεγγίζει τα δύο εκατομμύρια ευρώ.
Για να συμβεί αυτό, έπρεπε προηγουμένως να υπάρχει βεβαίωση καλής λειτουργίας του έργου σύμφωνα με το ΦΕΚ.
Πώς όμως εκδόθηκε τέτοια βεβαίωση, πληρώθηκε ο Εργολάβος και παραβιάστηκε ΦΕΚ;
Το καλοκαίρι του 2024 η εγκατάσταση δεν διέθετε καν ηλεκτροδότηση. Η ίδια η ΔΕΗ δεν επέτρεπε τη σύνδεση λόγω οφειλών της ΔΕΥΑΚ.
Η μονάδα δεν λειτουργούσε. Ο αγωγός δεν λειτουργούσε.
Η πρώτη ουσιαστική λειτουργία της εγκατάστασης ξεκίνησε έναν ολόκληρο χρόνο αργότερα καλοκαίρι 2025.
Και σήμερα, δύο χρόνια μετά, οι κρατικοί έλεγχοι αποδεικνύουν ότι ακόμη και τώρα η μονάδα δεν λειτουργεί ορθά.
Το ερώτημα είναι αμείλικτο:
Ποιος υπέγραψε τη βεβαίωση καλής λειτουργίας;
Με ποια πραγματικά δεδομένα;
Γιατί πληρώθηκε ο εργολάβος;
Για τα ζητήματα αυτά έχουν ήδη ενημερωθεί:
- η Εισαγγελία,
- το Ελεγκτικό Συνέδριο,
- το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους,
- καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αναμένουμε τον πλήρη θεσμικό έλεγχο.
ΟΙ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΔΙΑΨΕΥΣΤΗΚΑΝ
Στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου 2025 ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου (και συγχωριανός μας) κ. Φώντας Αλαμάνος είχε δηλώσει δημόσια ότι, εφόσον αποδειχθεί η μη ορθή λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού, η μονάδα θα διακόψει τη λειτουργία της, ανεξάρτητα από την εκκρεμή υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σήμερα, τα επίσημα πορίσματα υπάρχουν.
Οι αρμόδιοι τα γνωρίζουν εδώ και μήνες.
Κι όμως, καμία ουσιαστική ενέργεια δεν έχει γίνει.
Καμία διακοπή λειτουργίας.
Καμία ανάληψη ευθύνης.
Καμία αποκατάσταση της νομιμότητας.
ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΑ
Δεν θα σταματήσουμε.
Η διερεύνηση όλων των ευθυνών θα συνεχιστεί μέχρι τέλους.
Με κάθε νόμιμο μέσο, με πλήρη αξιοποίηση όλων των διοικητικών, αστικών και ποινικών διαδικασιών και με αταλάντευτη επιμονή, διαρκή θεσμική πίεση και εξάντληση κάθε νόμιμου ένδικου και διοικητικού μέσου, μέχρι να αποδοθούν ευθύνες σε κάθε επίπεδο.
Η υπόθεση αυτή δεν αφορά μόνο μια αποτυχημένη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων, αφορά το δικαίωμα των πολιτών να ζουν σε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον.
Αφορά τη νομιμότητα, τη διαφάνεια και τη δημόσια υγεία.
Και δεν πρόκειται να κάνουμε ούτε ένα βήμα πίσω.
Ο ΡΥΠΑΙΝΩΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ.
Οι κάτοικοι θεωρούμε ότι, σύμφωνα με τα επίσημα ευρήματα των ελεγκτικών αρχών και υπό την ευθύνη του φορέα λειτουργίας της εγκατάστασης, η ευθύνη για τη συνεχιζόμενη περιβαλλοντική επιβάρυνση βαρύνει τη διοίκηση του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων και της ΔΕΥΑΚ και προσωπικά πλέον τον κο. Πουλημένο Στέφανο, τον κο. Φώντα Αλαμάνο και την διοίκηση της ΔΕΥΑΚ.
Ο ρυπαίνων θα φροντίσουμε να πληρώσει!
ΠΟΤΕ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΜΟΝΑΔΑ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ;
ΠΟΣΟ ΑΚΟΜΑ ΘΑ ΜΟΛΥΝΕΤΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ KAI THN ΘΑΛΑΣΣΑ;
ΠΟΣΟ ΑΚΟΜΑ ΘΑ ΚΟΡΟΪΔΕΥΕΤΕ 10 ΧΩΡΙΑ ΟΤΙ ΕΠΙΛΥΣΑΤΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΤΟΥΣ;

