Ανακοίνωση της ΔΗΜΟΠ με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά των ναρκωτικών
Αναλυτικά:
Καθώς το παγκόσμιο πρόβλημα των Ναρκωτικών και των Συμπεριφορικών Εξαρτήσεων αλλάζει διαρκώς και γίνεται πιο σύνθετο απαιτεί και πολυδιάστατες πολιτικές αντιμετώπισης, που συνδυάζουν επιστημονική γνώση, κοινωνική προστασία και ενεργή συμμετοχή των κοινοτήτων.
Στην Ελλάδα έχουμε ένα πολύτιμο Δίκτυο Υπηρεσιών Πρόληψης, που 30 χρόνια τώρα πρωτοπορεί καθώς εφαρμόζεται μέχρι σήμερα ακριβώς μια τέτοια στρατηγική, με κύριο χαρακτηριστικό της τη σχέση διαρκείας με την κοινότητα.
Τα 75 Κέντρα Πρόληψης, που λειτουργούν όλα αυτά τα χρόνια αδιάλειπτα στη χώρα μας, αποτελούν κατάκτηση, είναι μέρος των τοπικών κοινωνιών, που πήραν την ευθύνη για την αντιμετώπιση του προβλήματος των Ναρκωτικών και των Εξαρτήσεων.
Το δικό μας Κέντρο Πρόληψης, η ΔΗ.ΜΟ.Π. «Νίκος Μώρος» που ιδρύθηκε το 1997 και από τότε στηρίζεται από τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας, την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και τον Σύλλογο «ΣΤΗΡΙΞΗ», εργάζεται συστηματικά δημιουργώντας κοινωνικούς δεσμούς με τα σχολεία, τις οικογένειες, τους πολιτιστικούς και αθλητικούς Συλλόγους σε όλη την Περιφερειακή Ενότητα Κέρκυρας. Δημιουργεί κοινωνικές συνθήκες συνάντησης, όπου οι γονείς, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί μέσα από τη συνεργασία φτιάχνουν δεσμούς, ανακαλύπτουν δυνατότητες επιλογής και δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες της ζωής.
Η 26η Ιουνίου μας θυμίζει την ευθύνη που έχουμε σαν πρόσωπα, ομάδες, κοινωνία και θεσμικοί φορείς!
Η φετινή 26η Ιουνίου είναι ιδιαίτερη για τα 75 Κέντρα Πρόληψης που συνεχίζουν το 30χρονο έργο τους, ως επίσημα θεσμοθετημένοι Φορείς Πρόληψης, σε αντίξοες κοινωνικοοικονομικές και θεσμικές συνθήκες:
Τα τελευταία 2 χρόνια με την ψήφιση του Νόμου 5129/2024 για την Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και τη δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.), η πολιτεία έχει θέσει σε καθεστώς αβεβαιότητας τα Κέντρα Πρόληψης καθώς προωθεί τη λήξη της χρηματοδότησής τους μετά το 2027 απειλώντας σημαντικές κατακτήσεις της Πρόληψης στη χώρα μας.
Οι τοπικοί φορείς, όπως πριν 30 χρόνια πήραν την πρωτοβουλία και δημιούργησαν την «ΣΤΗΡΙΞΗ» και το Κέντρο Πρόληψης Κέρκυρας έτσι και τώρα είναι δεσμευμένοι να διατηρήσουν ό,τι έχουμε συλλογικά ως κοινωνία πετύχει μέχρι σήμερα.
Η διαχρονική ενίσχυση των Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας και δικαίωμα των πολιτών στην έμπρακτη ενεργή συμμετοχή για τη συνέχιση της λειτουργίας και κοινωνικής τους προσφοράς. Στο πλαίσιο αυτό το Σωματείο Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης και ο Σύλλογος Εργαζομένων στον ΕΟΠΑΕ έχουν προκηρύξει πανελλαδική απεργία στις 26 Ιουνίου και συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Αθήνα, στις 11 το πρωί στα γραφεία του ΕΟΠΑΕ και στις 12 το μεσημέρι στο Υπουργείο Υγείας. Παράλληλα, συνδιοργάνωσαν ανοιχτή εκδήλωση – ημερίδα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με τίτλο «Η πρόληψη και η απεξάρτηση σε κρίσιμη καμπή: απορρύθμιση ή χειραφέτηση;» σε μια προσπάθεια υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα και της επιστημονικής αυτονομίας της πρόληψης.
Διεκδικούμε:
• Τη διατήρηση και ενίσχυση της θεσμικής αναγνώρισης των Κέντρων Πρόληψης ως εγκεκριμένων φορέων και βασικών πυλώνων της δημόσιας πολιτικής πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας.
• Έγκαιρη έναρξη ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου για τη νέα προγραμματική περίοδο μετά το 2027 και υπογραφή νέας Προγραμματικής Σύμβασης χωρίς κενό λειτουργίας.
• Θεσμική αναβάθμιση του πλαισίου λειτουργίας, πάγια, σταθερή κι αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και διασφάλιση της κοινοτικής φιλοσοφίας της πρόληψης.
• Διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας, νέες προσλήψεις για την κάλυψη των κενών και πλήρη εργασιακά δικαιώματα, όχι συμβάσεις έργου.
• Δημιουργία νέων Κέντρων Πρόληψης στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν.

